Coromandel

Wednesday, June 21, 2006

De Harlekijn kwartel

De Harlekijn kwartel bij Ad.




Een haantje van de Harlekijn kwartel.

Ad en ik zijn in het begin volop bezig geweest om verschillende kwartel soorten in zijn kwekerijtje te verkrijgen.In het begin was het heel erg moeilijk om aan verschillende soorten te komen.De gewone chinese kwartel is natuurlijk overal te vinden, en als men goed zoekt kan men ook aan een Japanse kwartel en Calafornische kuifkwartel komen maar dan houdt het al erg snel op.Wij gingen ons steeds dieper verdiepen en konden in Belgie"aan meerdere verschillende soorten komen na verschillende keren op en neer gebeld te hebben was het dan eindelijk zo ver, wij gingen naar Belgie"met de auto om bij een hele grote kweker wat verschillende kwartels aan te gaan schaffen.Na ruim 3 uur gereden te hebben kwamen wij bij het des betreffende persoon aan deze man heeft alle soorten kwartels en patrijzen die er volgens mij bekend zijn.Wat ons meteen op viel was dat deze mijnheer echt volop bezig was met handelen en had heel erg veel dieren bij elkaar zitten.Wel natuurlijk van een het zelfde soort maar wel heel veel in een hok bij elkaar.Dit geeft na mij mening erg gauw schrik en angst aan dit soort vogels.
Even kijken of ik nog iets lekkers vind.
Dit is wat Ad en ik juist niet willen wij willen rustige vogels geen schrikachtige bange vogels die door onze of u voliere'heen en weer vliegen van angst.Maar wij waren nu eenmaal helemaal hier na toe gereden en kochten wat verschillende kwartels bij deze mijnheer. Eenmaal thuis gekomen deden wij alle koppels per koppeltje in een appart hokje.In het begin waren het echt hele bange kwartels maar na geruime tijd werden deze kwartels gelukkig veel rustiger.En door hun van tijd tot tijd wat te verwennen met wat lekkere meelwormpjes werden ze echt rustig.Na een tijdje kon je gewoon deze kwartels uit je handen laten eten en ze begonnen hun verzorger echt te vertrouwen.Inmiddels kun je de kwartels gewoon aan raken zonder dat deze mooie kwartel echt gestresst raken en dat is Ad zijn opzet van kwartels houden.



Hier een heel mooi trio Harlekijn kwartels.
Het voordeel van deze kwartel is dat hij met meerdere tegelijk gehouden kan worden.Als men de jongen tegelijk groot laat worden kan men hier zelfs een groep bij elkaar laten lopen.Als men de vogels goed verzorgt en men regelmatig met ze om gaat dan zijn het rustige kwartels.Ze zijn ideaal om onder andere vogels te houden.Dit vooral om hun lieve rustige mentaliteit.Nu zal ik wat wetenschappelijke dingetjes over deze kwartel neer zetten altijd erg leuk om te weten.













Nederlandse naam : Harlekijn kwartel.
Latijnse naam : Coturnix delegoguei.
Familie naam :Grondkwartels.
Land van oorsprong :Afrika.
Afmeting :18 cm.

Temperatuur :Winterhard maar ze kunnen erg slecht tegen grondvocht.
Algemene omschrijving :Gemakkelijke rustige vriendelijke kwartel.


Mannetje erg mooi van dek kleur.
Vrouwtje echt een goede schutkleur bruin.


Trio Harlekijn kwartel.
Bij een goede voeding en verzorging leggen deze kwartels al in het eerste jaar.


Deze kwartel heeft nog geen last van inteelt problemen zoals onvruchtbaar en misvorming.
Voedsel:Speciaal in de handel verkrijgbaar kwartel voedsel eventueel wat aangevuld met levende of gedroogte insekten bv meelwormen.Groenvoer is erg belangrijk voor deze mooie kwartel Ad gebruikt brandnetel bladeren,vogelmuur klein gesneden en wat andere onkruid soorten.Sla en andere groente voorzichtig mee wezen anders heeft u erg snel last van diaree bij u kwartels.Verder geeft Ad zijn kuikens speciaal jongkwartelvoer eerst in meel vorm later in korrel vorm.Verder wat gedroogte insekten en eventueel wat kleinere insekten zoals wormpjes enz.Wat zeker ook niet mag ontbreken is wat vogelgrit dit om in hun maag het voedsel klein te malen en in de kweek periode eieren te leggen.


Kweek:
Zorg in het vroege voorjaar en in de herfst voor een cocidiose en een wormen keurtje dit voorkomt in de kweek periode teleurstellingen.Verder is wat vitamine en minarelen aan te raden voor het kweekseizoen dan gaat de kweek nog iets makkelijker en dan is de bevruchting ook wat beter.De kweek van deze kwartel is erg gemakkelijkUiteraard bij ook weer een goede voeding en verzorging legt het hennetje 4 tot 8 eitjes die ongeveer na 18 dagen uitkomen
Eieren van de Harlekijn kwartel.
Bij deze kwartel komt nog broedzorg voor maar het meeredeel van deze kwartels wordt met een broedmachine uitgebroed.Als men steeds een eitje laat leggen in het hok leggen de hennetjes ook wat meerdere eitjes.De jongen kuiken kwarteltjes groeien heel erg snel dus zorg er wel voor dat u op tijd de kuikentjes ringt.Geef de kuikentjes ook wat fijn gesneden groenvoer zodat de kuikentjes snel en gezond opgroeien.



Trio Harlekijn kwartel.

Hopelijk heb ik u wat nutige informatie kunnen geven wat betreft deze mooi gezellige kwartel.Die u goed onderin u voliere kunt houden zodat u overtolige voer van u vogels ook op gegeten kunnen worden.Ad heeft van tijd tot tijd wat kwartels te koop dus mocht u intresse hebben kunt u hem gerust eens een keertje bellen zijn nummer is 0204031708 hij staat u graag te woord.






Geschreven en gefotografeerd door Leo van der Meer.



Vogel kweker Ad Disseldorp.

Verder wens ik u veel succes met deze mooie kwartel soort.U mag ten aller tijden mijn stukje voor u verenigings blad gratis plaatsen maar vermeld wel Ad en mijn naam onder de foto`s en stukjes.Verder vind ik ook u reactie erg leuk om eens te lezen.


Een koppeltje Harlekijn kwartels.
Neem eens contakt op met Ad via zijn e-mail adres.
Kijk ook eens op de site`van de D.F.K.P club.
Of op werkgroep duiven en kleine hoenders.
werkgroepwdkh@yahoo.com

4 Comments:

  • hoi ad ik heb een vraagje over die kweker in belgie waar je je harlekijn kwartels kocht.ik ben namelijk zelf van belgie en ben wel geintresseerd waar je bijn alle kwartels kunt kopen.alvast bedankt jorn.

    By Blogger jorn, at 1:54 AM  

  • Hoi Ad,
    ik ben ook wel geïnteresseerd in die kweker/handelaar ik ben namelijk op zoek naar de Coturnix Coromandelica (Coromandelkwartel) en de Madrasdwergpatijs (Perdicula Argoondah) .

    Ik ben een echte liefhebber en zoek voornamelijk aparte soorten...
    ik hoop echt dat jij mij kan helpen als collega liefhebber.

    Met vriendelijke sportgroet,

    Marc Nagtzaam

    By Blogger Marc N, at 3:39 PM  

  • Wij hebben een stelletje Harlekijn kwartels in de buitenvoliere zitten en nu hebben we 4 jonkies , geheel op natuurlijke wijze in de voliere uitgebroed . Echt heel leuk om te zien . Hele leuke vogels zijn het . 1 kwartelkuiken had even wat startproblemen, lag buiten het nestje en was koud , ik heb hem opgepakt , in mijn hand gehouden en met mijn mond wat warme lucht in mijn hand geblazen zodat hij snel wat warm werd , het hielp en toen heb ik hem onder z´n moeder gelegd bij de andere broertjes en / of zusjes en nu is hij zo vlug als een bij , gered

    vr. groet,
    Netty Slotegraaf

    netty@solcon.nl

    By Blogger Unknown, at 8:52 AM  

  • ik heb een vrouwtje van de Madagascar dwergpatrijs! heeft u nog intresse,

    By Blogger Unknown, at 3:46 AM  

Post a Comment

<< Home